Recept Pitabröd

Eftersom så många av er, hela två (!) st , har frågat efter receptet på pitabrödet johan bakade så
lägger jag självklart ut receptet.

Innehållet fanns det tydligen inget recept på utan det var mest " lite på känn ". Men det var stekt kyckling, tomatpuré och tacossås iaf. Lägg sen gärna i några grönsaker som ni gillar.

Pitabrödet: ( Räcker till så många bullar ni gör, i receptet står det 14 personer. Tvivlar på att det blir så många )

5 dl vatten
ca 850 gr vetemjöl special
25 g jäst
2 msk olivolja
10-15 g salt
2 msk honung


1. Lägg mjölet, honung, jäst, vatten och olivolja i en bunke.
2.  Arbeta degen smidig och glansig i ett par minuter. Tillsätt salt och blanda nån minut till.
3. Låt degen jäsa under plast i minst 2 timmar.
4. Dela degen i ca 14 lika stora delar (beroende på hur stora / små bröd ni vill ha). Kavla ut varje bit till en rund kak. Mjöla en plåt, alternativt ta bakplåtspapper och lägg några bröd på varje plåt.
5. Låt jäsa till dubbel tjocklek, grädda sen i 4-5 minuter i 250 graders ugn.  Man kan pensla med ägg/vatten för att få en sprödare yta.


Om man gör brödet lite mindre så kan man ha dom som hamburgebröd :)


Smaklig måltid :)



Kommentarer
Postat av: Jessi Fox

thanx dear! här ska fan bakas.. jag ska göra asgoa grejer!!!!!!!!!!! måste spara den här sidan.. typ i favoriter. NU!



jag nöjer mig helt enkelt med att hon inte hade några hästar i hagen. tror deras pitbull skulle äta upp min lilla skitkorv annars! ;D

2010-02-19 @ 10:46:56
URL: http://jessiljungkvist.blogg.se/
Postat av: Neha

Tack:D

Hur mår du?=)

2010-02-19 @ 21:32:27
URL: http://nehaexponerar.blogg.se/
Postat av: t a k a i ♥

svar:

hahahaha, så jäkla random film xD

2010-02-20 @ 00:14:14
URL: http://takai.blogg.se/
Postat av: Jessi Fox

jaaaaaaaa!!!! ikväll ska vi bygga på mina stjärnor :D

2010-02-20 @ 12:21:15
URL: http://jessiljungkvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0